Proksemika – co to jest
Czy wiesz, że sposób aranżacji przestrzeni ma często decydujący wpływ na relacje między ludźmi i skuteczność komunikacji? Ta wiedza, potwierdzona wynikami badań, może być istotna, kiedy masz w planach aranżację biura. Zobacz, jak wykorzystać zasady proksemiki, aby zapewnić pracownikom odpowiednią przestrzeń osobistą i stworzyć klimat sprzyjający produktywności działania.
Definicja proksemiki
Proksemika jest nauką na pograniczu antropologii oraz psychologii, która koncentruje się na badaniu wpływu relacji przestrzennych między ludźmi a ich otoczeniem materialnym na to, jak wygląda ich komunikacja oraz relacje psychologiczne. Badania w tym zakresie rozpoczął, a następnie spopularyzował Edward T. Hall – miało to miejsce już w latach 60. ubiegłego stulecia.
Co dokładnie bada proksemika? Zajmuje się ona przede wszystkim takimi kwestiami jak komunikacja niewerbalna, dystanse personalne (tj. to, jaka przestrzeń osobista jest potrzebna człowiekowi, żeby czuł się komfortowo w różnych sytuacjach społecznych), a także terytorialność.
Chociaż badacze zajmujący się proksemiką często koncentrują się choćby na różnicach kulturowych związanych z komunikacją niewerbalną i potrzebą zachowania przestrzeni, można wykorzystać wiedzę z tej dziedziny również przy aranżowaniu biura.
Komunikacja proksemiczna w biurze
Skoro proksemika jest nauką zajmującą się wpływem przestrzeni na relacje psychologiczne między ludźmi, jej zasady są niesamowicie istotne podczas projektowania wnętrz. Zwłaszcza takich, w których będą miały miejsce interakcje między pracownikami. Coraz częściej są to osoby wychowane w różnych kulturach. Jednak nawet jeśli ich pochodzenie jest podobne, każdy ma nieco inne potrzeby, gdy chodzi np. o odległość od drugiej osoby czy chęć utrzymania kontaktu wzrokowego. Te wszystkie elementy warto wykorzystać, aranżując przestrzeń biurową.
Jak dokładnie można to zrobić? Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z:
optymalnym ustawieniem mebli, tak aby ich konfiguracja pozwalała się komunikować, ale dawała też przestrzeń osobistą;
przemyślanym wydzielenie stref, w których mogą się odbywać różne interakcje;
wdrożeniem rozwiązań, które zapewnią komfort i dobrą atmosferę; znaczenie mogą mieć np. kolorystyka ścian i podłogi, faktura tapicerki na meblach czy typ oświetlenia.
Warto podkreślić, że z uwagi na różnice kulturowe należy zwrócić na proksemikę szczególną uwagę, gdy projektuje się przestrzeń z myślą o zatrudnianiu pracowników z różnej części świata. Jej stworzenie wymaga zrozumienia odmiennych potrzeb i ich przełożenia na praktykę.

Jak odległość wpływa na komunikację w biurze?
Odległość ma ogromny wpływ na komunikację w biurze. Wyobraź sobie duże, ciasne open-space, w którym każdy pracownik ma co prawda wyznaczony swój skrawek przestrzeni, ale… często nie słyszy nawet swoich myśli. Rozwiązania z zakresu proksemiki pomogą przekształcić takie miejsce – nieco zwiększyć dystans lub np. zastosować bariery akustyczne – tak, aby codzienna praca była łatwiejsza, a rozmowy kolegów z zespołu stały się mniej uciążliwe.
Z drugiej strony zbyt duży dystans między biurkami może powodować utrudnienia w budowaniu relacji w zespole czy przekazywaniu prostych, codziennych wiadomości. Nawet niewielkie zmiany mogą być pierwszym krokiem do poprawy jakości współpracy!
Jak zarządzać przestrzenią w biurze zgodnie z zasadami proksemiki
Podstawowe zasady proksemiki przy aranżacji biura wiążą się przede wszystkim z przemyślanymi układami mebli oraz zarządzaniem dystansami. Zaleca się m.in.:
unikanie stawiania biurek pracowników naprzeciwko siebie, co może stwarzać atmosferę do konfrontacji; lepiej ustawić je do siebie pod kątem, aby zachować dystans, ale pozwolić członkom zespołu uniknąć kontaktu wzrokowego;
stosowanie modułowych mebli, które pozwalają szybko zmieniać konfigurację przestrzeni, jeżeli pojawi się taka potrzeba;
wytyczenie stref prywatności, w których członkowie zespołu mogą się zrelaksować i “odpocząć od siebie”.
Rola werbalnej i niewerbalnej komunikacji w proksemice
Rola mowy ciała oraz komunikacji werbalnej w proksemice jest niezwykle ważna. Nasi eksperci doskonale ją rozumieją i wykorzystują podczas pracy nad aranżacją przestrzeni biurowych. Skorzystaj z naszego doświadczenia, aby poprawić relacje w zespole i stworzyć miejsce o klimacie, w którym chce się pracować. Zapraszamy do kontaktu!
Sprawdź jak powinna wyglądać ergonomiczna i estetyczna przestrzeń biurowa Twojej firmy