Dwa główne problemy właścicieli kawiarni, restauracji, pubów, barów, itp. w najbliższym czasie to konieczność zapewnienia dystansu społecznego, ale także poczucia komfortu i bezpieczeństwa powracającym klientom.
Wraz z otwarciem kawiarni i restauracji problemy dla ich właścicieli wcale się nie kończą. Wiążą się nie tylko z koniecznością dopasowania do norm bezpieczeństwa. To przecież miejsca społecznych relacji. Miejsca, w których ważny jest klimat, oprawa dla serwowanych dań, a obostrzenia mają duży wpływ na organizację przestrzeni.
Stoliki do restauracji – zmiana konfiguracji
W jednej z berlińskich restauracji klienci wkładają na głowę dwa skrzyżowane i złączone ze sobą pośrodku makarony służące dzieciom do nauki pływania. To sposób na to, by pamiętać o zachowaniu dystansu pomiędzy stolikami. W wielu innych przypadkach restauratorzy tworzą dwuosobowe „akwaria” lub przynajmniej osłony z plexi. Dystans zachowany, ale czy komfort pozostaje? Tak czy owak z pewnością będzie inaczej. Michał Nowacki, nasz projektant, zauważa, że na pewno kawiarnie i restauracje będzie teraz trudniej aranżować. Niewykluczone, że czeka nas odejście od przestrzeni urozmaiconych różnorodnie zaprojektowanymi enklawami, np. z miejscami lożowymi, z hokerami do szybkiego zjedzenia posiłku, miękkimi fotelami czy też z dużymi biesiadnymi ławami. – Projektowanie restauracji będzie teraz wymagało dyscypliny innego rodzaju – mówi Michał. – Podejrzewam, że najlepiej sprawdzą się małe stoliki do restauracji 60×60 lub 70×70, przy których będą mogli bezpiecznie usiąść członkowie rodziny. Takie stoliki można przy tym łatwo, jeśli jest taka potrzeba, łączyć w większe konfiguracje. Przestrzeń zaaranżowana równo od siebie stojącymi stolikami nie jest atrakcyjna wizualnie, ale są sposoby, by restauracje i kawiarnie budowały klimat w inny sposób.
Aranżacja przestrzeni gastronomicznych – pomysły zawsze się znajdą
Monotonną przestrzeń kawiarni czy restauracji, z równo poustawianymi stolikami można urozmaicić różnicując materiały, kolory i formy. Bawić się designem łącząc w pary meble stare, odrestaurowane z tymi nowoczesnymi, szukając przy tym punktów wspólnych pomiędzy nimi, by całość prezentowała jakąś estetyczną myśl. Na przykład interpretacja krzesła w drewnie lub tapicerowanego, bądź charakteryzującego się nietypowym kształtem. Można też pobawić się kolorami blatów stolików, które stworzą atrakcyjną i przyciągającą wzrok paletę barwną. – Najwięcej możliwości aranżacji przestrzeni gastronomicznych daje to, co jest wokół – stwierdza Michał. – Ściany, które mogą być sceną dla różnego rodzaju faktur, struktur i kolorów: cegła, kamień, beton, graffiti, a przy tym wykorzystanie widowiskowych możliwości inteligentnych systemów oświetleniowych, które jednym kliknięciem potrafią zmienić scenerię z zimnej w ciepłą. Ze spokojnej, w dynamiczną. Jednostajność równo poustawianych stolików można również przełamać ustawiając ścianki, przegrody różnego rodzaju, jednak estetyczne, a przy tym łatwe do utrzymania w czystości. Przegroda z plexi raczej nie jest apetyczna, choć czasem nie ma innego wyjścia. Ścianki mobilne są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ przy ich pomocy możemy np. odgradzać przestrzeń dla większej grupy od pozostałej części restauracji. Komfort i poczucie bezpieczeństwa dla wszystkich.
Przeczytaj więcej na ten temat w naszym wpisie blogowym o fotelach kawiarnianych.
Klient ma się czuć bezpiecznie
Pomimo że nie musimy już chodzić w maseczkach na ulicach, wielu z nas to robi. Pomimo że restauracje są już otwarte, wielu z nas wybiera usługę food delivery, której popularność wzrosła w okresie pandemii o ponad 30%. Przed restauratorami stoi więc wyzwanie związane z przełamaniem bariery psychologicznej. Obawy przed zarażeniem się. Ważne staje się pokazanie już u wejścia, w jaki sposób lokal dba o bezpieczeństwo swoich klientów. Bezdotykowy, estetyczny dystrybutor ze środkiem odkażającym, duże wycieraczki zatrzymujące wilgoć to pierwszy krok zachęcający do wejścia. Puste, odkażone po poprzednich użytkownikach stoliki, mogą być odpowiednio oznakowane. Dobrym przykładem tego rozwiązania są toalety w pokojach hotelowych, z papierową nakładką wskazującą, że są wyczyszczone. Dalej – dużo roślin, które mają właściwości oczyszczające powietrze, a także wyraźnie widoczne informacje o tym, że restauracja jest ozonowana lub stosowane są, np. filtry oczyszczające powietrze. I wreszcie drobne rzeczy, takie jak brak miejsc wspólnych, gdzie dotychczas znajdowały się sztućce, solniczki czy cukier. Wszystko podawane przez kelnera, w sposób higieniczny i nie pozostawiający wątpliwości, że nikt wcześniej nie dotykał naszego widelca czy pieprzniczki, którą stawia się nam na stoliku. W strefach gastronomicznych to w gruncie rzeczy dobre zasady nie tylko w okresie pandemii. W społeczeństwach narażonych na kontakt z nieznanym patogenem budują spokój, poczucie komfortu i przyjemność spożywania dobrego posiłku. Dobre praktyki, które pewnie z nami pozostaną.
Klimat restauracji w domu
Wychodząc naprzeciw zmianom zachowań konsumentów, restauratorzy mogą również pomyśleć o nowych sposobach dostarczania posiłków. Jeśli klientowi odbiera się przyjemność jedzenia w ekskluzywnej restauracji to warto spróbować przenieść symbolicznie ten element luksusu do domu. Pięknie, ekologicznie opakowany obiad. W taki sposób, że zachowuje swój aromat i smak. Dbałość o zapach, formę podania, higienę i praktyczne rozwiązanie zapakowania posiłku, które daje przyjemność również dla oka. Design opakowania może się stać dobrą namiastką klimatu lokalu. I nie tylko. Może też zachęcać do powrotu do restauracji, której obsłudze jesteśmy gotowi zaufać, bo zauważamy, że jest wrażliwa na doświadczenie użytkownika w nowych czasach.