Marka jest unikalna, kiedy ma swoją osobowość. Gdy nadaje się jej cechy indywidualne w warstwie wizualnej i językowej. Dotyczy to nie tylko działań komunikacyjnych, ale również siedziby firmy. Projekt biura jest częścią opowieści o marce i o zespole, który buduje na co dzień jej siłę. W gruncie rzeczy odzwierciedla to, jak sama firma traktuje wartości swojej marki.
Wyobraźmy sobie firmę, która projektuje ekologiczne ubrania. Marka tych ubrań ma osobowość kobiety ekolożki. Nowoczesnej i pewnej siebie. Kochającej wyprzedaże garażowe, antykwariaty i ciuchlandy. Zaangażowanej w ratowanie gatunków, w programy mające na celu ochronę środowiska naturalnego, jak i filozofię zero waste. A teraz wyobraźmy sobie siedzibę tej firmy, w której meble i materiały wykończeniowe są dobrane byle jak. Wyprodukowane z nie biodegradowalnych materiałów, z zawartością toksycznych komponentów. Nie ma żadnych odwołujących się do natury akcentów, a pracownicy otoczeni są sztucznymi roślinami. Fałszywa nuta tej opowieści odczuwana jest zarówno przez zespół, jak i tych, którzy – wiedzeni dotychczas podobnymi wartościami – są zmuszeni zrewidować w bezpośrednim kontakcie swoje poglądy na temat marki. To przykład, który nie pozostawia wątpliwości odnośnie znaczenia, jakie powinniśmy przykładać do aranżacji biura.
Projekt biura skoncentrowany na obietnicy marki
Zanim pochylimy się nad projektem przestrzeni biurowej, poznajemy wartości marki i jej osobowość. Jakie ma kredo, w co wierzy i co jest dla niej ważne. Zadajemy wiele pytań, z których wyłania się koncepcja, a potem pomysł na samo wyposażenie: meble biurowe, oświetlenie, materiały wykończeniowe, rozwiązania biophilic design, etc. Jeśli marka to osoba otwarta, odzwierciedlenie tej cechy znajdujemy od razu w przestrzeni recepcyjnej, która ma zapewnić gościom pełen komfort, a zarazem symbolicznie, empatycznie zbudować wstęp do opowieści. Jeśli jest to firma kreatywna, to jej marka i zespół również są takie. Wówczas przestrzeń obrazuje tę kreatywność. Na przykład poprzez nietypowe rozwiązania architektoniczne, ciekawe grafiki lub efekty wizualne, które organizują miejsce pobudzające wyobraźnię. Jeśli, tak jak wyżej, firma jest ekologiczna – począwszy od kolorystyki i wszystkich innych wrażeń zmysłowych kreujemy przestrzeń, w której zarówno gość, jak i zespół czują się możliwie blisko natury. Rośliny i czyste powietrze, naturalne kolory i faktury, troska o ekologię na każdym kroku. Jeśli zaś mamy do czynienia z producentem nowoczesnych technologii cyfrowych, przestrzeń pracy może być jednocześnie zaaranżowana jak showroom, w którym zarówno goście, jak i pracownicy, mają do nich dostęp. A całość ujęta jest estetycznie w ramy futurystycznej wizji rodem z cyfrowego świata. W ten sposób projekt biura pozwala pracownikom i klientom wejść w opowieść o marce. Utożsamić się z nią. Zbudować sobie spójny obraz i przede wszystkim – zrozumieć ją.
Projektowanie wnętrz biurowych pod kątem pracownika
Każdy pracownik jest potencjalnym ambasadorem marki. Staje się nim, gdy rozumie wartości reprezentowane przez jej osobowość i podobają mu się one. Koncentrując się przy projektowaniu biura na wartościach marki, tworzymy klarowny obraz, który ułatwia zespołowi proces identyfikowania się z nią. Kolejną rzeczą jest projektowanie z myślą o wartościach ważnych dla pracowników. Podmiotowe, oparte o rozmowę, podczas której wypowiadają się oni na temat swoich potrzeb. Fizycznych, psychicznych i społecznych. Zadajemy więc pytania o potrzeby podstawowe, ale i wyższe. Na przykład czy istnieje przywiązanie do kultury lub miejsca, których odzwierciedlenie w przestrzeni uatrakcyjni miejsce pracy? Czy warto poprawić jakość współpracy między zespołami, które wpłyną przy tym na kreatywność? Czy w wystarczający sposób przestrzeń zapewnia potrzebę zarówno bycia w zespole, jak i pracy w ciszy, w bardziej prywatnej atmosferze. Firma, która ceni i przywiązuje dużą wagę do samopoczucia i potrzeb rozwoju pracowników postawi na projektowanie przestrzeni biurowych, w których czują się oni mile widziani, ważni i potrzebni.
Współczesne, dobrze zaprojektowane biuro komunikuje zarówno wartości marki, jak i dba o pracowników. Na ten komunikat składają się kształty, barwy, faktury, meble, materiały i technologie. To, jak przestrzeń pracy jest rozplanowana i czy służy budowie relacji. Czy jest przestrzenią pobudzającą kreatywność i miejscem pozytywnych doświadczeń.