Ergonomia w biurze zaczyna się od…

Oto nasze 3 proste zasady ergonomicznego biura. Jeśli będziesz miał je “w tyle głowy” przy projektowaniu biura i jego wyposażaniu, na pewno stworzysz ergonomiczne i przyjazne dla pracowników wnętrze, które nie tylko będzie stymulowało ich do pracy, ale także sprawi, że będą się w nim czuli wygodnie i komfortowo. Co to za zasady?

Projektowanie biura rozumianego jako biuro przyszłości (czyli takiego, które jest dopasowane do zróżnicowanych, indywidualnych potrzeb pracowników, tak by podnosiło wydajność ich pracy) to umiejętne połączenie wielu różnorodnych zagadnień, m.in.:

  • stylu (powinien odpowiadać charakterowi firmy i wartościom, z którymi chce być utożsamiana. Obejmuje formę, fakturę oraz wzornictwo materiałów i mebli wykorzystanych we wnętrzu);
  • kolorystyki (ma bezpośrednie przełożenie na produktywność zatrudnionych. Może pobudzać do działania, wspierać kreatywne myślenie lub koncentrację albo wręcz przeciwnie powodować senność, rozdrażnienie i przemęczenie);
  • światła (budującego klimat do pracy lub relaksu i ściśle związanego z pojęciem energooszczędności).

Jednak przy projektowaniu biura aspektem zdecydowanie najważniejszym jest jego ERGONOMIA. Na co musisz zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, jeżeli chcesz, żeby Twoje biuro było ergonomiczne?

 

D jak dostosowanie

Dostosowanie, a więc możliwość regulacji mebli na stanowisku pracy to absolutna podstawa. Nawet prosta regulacja biurka i krzesła biurowego robi różnicę – pomaga utrzymać plecy prosto, co powoduje obniżenie napięcia mięśniowego, które występuje podczas długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej, tym samym zmniejszając zmęczenie i dolegliwości bólowe, oraz zapobiega zwyrodnieniom i schorzeniom m.in. układu kostno-szkieletowego i krążeniowego.

Pamiętaj, że zakres regulacji w meblach na stanowisku pracy powinien umożliwiać zatrudnionemu takie ustawienie sprzętów, aby jego uda, przedramiona i nadgarstki spoczywały równolegle do podłogi, a kąt zgięcia kolan i łokci wynosił 90⁰. Stopy również powinny w całości opierać się o podłogę, a jeśli do niej nie sięgają, powinieneś wyposażyć stanowisko w specjalny podnóżek, który to umożliwi.

Grafika ilustrująca pozycję siedzącą przy biurku
Plecy proste i podparte na całej długości, łokcie i kolana zgięte pod kątem prostym, uda, stopy i przedramiona oraz nadgarstki równolegle do podłogi – to prawidłowa pozycja osoby pracującej przy biurku. Mogą ją zapewnić tylko meble biurowe z regulacją w możliwie szerokim zakresie.

 

Jeśli stanowisko pracy jest wyposażone w monitor komputera (a dzisiaj mało które nie jest) siedzisko i biurko powinny być tak ustawione, aby ekran znajdował się tuż pod linią wzroku, tak by pracownik spoglądał na niego pod niewielkim kątem w dół.

 

R jak ruch i relaks

Współczesne projektowanie przestrzeni biurowych kładzie ogromny nacisk na zapewnienie pracownikom miejsc do relaksu i regeneracji sił w trakcie godzin pracy. Z niemal 100% pewnością możemy stwierdzić, że dziś nie znajdzie się żaden projektant, który zakwestionowałby ogromną wagę tego aspektu. Możliwość spędzenia przerwy w umiejętnie zaprojektowanej strefie relaksu ma fundamentalne znaczenie z czysto zdrowotnego punktu widzenia – pozwala na efektywny odpoczynek ciała i umysłu.

Każda pozycja jest dla nas szkodliwa, jeśli tkwimy w niej zbyt długo. Stąd zalecenie, aby raz na godzinę zrobić króciutką przerwę na “rozprostowanie kości”. Na minutę lub dwie warto wstać zza biurka, by zrobić klika prostych ćwiczeń, które rozciągną zastane mięśnie, pobudzą krążenie i sprawią, że do naszych tkanek dopłynie więcej tlenu. Ale nawet już samo podniesienie się i przespacerowanie po biurze ma pozytywny wpływ na organizm i samopoczucie. Dlatego specjaliści zalecają, aby wstawać przy każdej możliwej okazji, np. podczas rozmowy telefonicznej.

A co na pewno skłoni pracownika, by ruszył się w przerwie ze swojego miejsca? Na krótką pauzę wystarczą tzw. energy points – zlokalizowane niedaleko stanowisk pracy i łatwo dostępne miejsca, w których można sobie przygotować kawę lub herbatę. Do dłuższego relaksu zachęci ciekawie zaaranżowana strefa chill out. Wyposażona w miękkie siedziska, poduchy, hamaki lub bujaki, dzięki odpowiedniemu doborowi światła, dekoracji a czasami nawet efektów dźwiękowych wpłynie kojąco na wszystkie zmysły i pozwoli odpocząć ciału i głowie.

 

C jak cisza

Budka telefoniczna biurowaCisza, choć niewidzialna, to jeden z najważniejszych aspektów w przestrzeni biurowej. Ma bezpośredni wpływ na poziom koncentracji w biurze. Jej brak nie tylko drastycznie obniża produktywność pracowników, ale również ma negatywny wpływ na ich stan zdrowia. Dlatego o akustyce należy myśleć już na etapie projektowania konstrukcji budynku, w którym będą mieściły się biura.

Na szczęście również poprzez samo wyposażenie biura da się znacząco obniżyć jego akustykę. Pomocne będą specjalistyczne wykładziny akustyczne, fakturowane, grube okładziny ścienne, a także mobilne lub podwieszane do sufitu albo montowane do biurek panele o właściwościach dźwiękochłonnych (tzw. ścianki akustyczne).

Wśród pracodawców coraz większą popularność zyskują biurowe budki telefoniczne – designerskie boksy zbudowane z materiałów pochłaniających dźwięki, wentylowane i wyposażone w mediaporty pozwalają nie tylko porozmawiać przez telefon w absolutnej ciszy, ale także przeprowadzić telekonferencję lub odbyć spotkanie w większym gronie (można zamówić budkę telefoniczną nawet na 6 osób!).

 

D.R.C – tak w skrócie moglibyśmy nazwać nasze subiektywne zestawienie 3 najważniejszych aspektów projektowania biura w zgodzie z zasadami ergonomii. Przy projektowaniu przestrzeni biurowych DOSTOSOWANIE, RUCH i RELAKS oraz CISZA stanowią dla nas punkt wyjścia. Dzięki temu mamy pewność, że zaproponowany styl, kolorystyka wnętrza, a także rodzaj, forma i właściwości mebli biurowych oraz oświetlenie będą spełniały wymogi ergonomii. Wam również polecamy tę metodę. A jeśli nie do końca jesteście pewni swoich możliwości w zakresie projektowania, rekomendujemy zdać się na wiedzę i doświadczenie profesjonalistów.

Pozdrawiamy
Zespół Consido

Najnowsze wpisy:

STÓŁ BRIM

Ten stół to nie tylko mebel, to centrum dowodzenia dla nowoczesnej przestrzeni pracy, gdzie design łączy się z technologią, zapewniając płynną i stylową pracę.

Czytaj więcej »

Minimalistyczne i praktyczne akcesoria w miejscu pracy.

Naszym celem jest nie tylko dostarczenie pięknych i funkcjonalnych mebli, ale również zapewnienie naszym klientom pozytywnych doświadczeń i satysfakcji z procesu twórczego. Wierzymy, że każdy projekt jest podróżą kreatywną, w której współpracujemy z naszymi klientami, aby przekształcić ich marzenia w rzeczywistość.

Czytaj więcej »