Jak zapewnić komfort pracy na „farmie biurek”?

Nieustający hałas, brak prywatności i kłopoty z koncentracją to trzy największe zmory pracowników open space’ów. Jednak ekonomia rządzi się twardymi prawami i wszystko wskazuje na to, że otwarta przestrzeń jeszcze długo pozostanie najczęściej wybieranym modelem aranżacji biur. Jak podnieść komfort pracy w biurze open space?

Możliwość szybkiej i płynnej komunikacji leży u podstaw idei open space. Okazuje się jednak, że przestrzeń, w której główny nacisk kładzie się na działanie zespołowe, ciągłą wymianę opinii i dokumentów oraz tempo procesów, na dłuższą metę nie sprzyja efektywności i może generować straty zamiast spodziewanych zysków. Idealne środowisko pracy powinno spełniać trzy funkcje: KOMUNIKACJI, KONCENTRACJI i REGENERACJI – takie wnioski płyną z projektu badawczego „Welcoming Workplace”, przeprowadzonego przez prof. Jeremiego Myerson’a związanego z brytyjskim Royal College of Art. Dzisiaj nowoczesna „farma biurek” musi także umożliwiać indywidualną pracę w skupieniu i dawać szansę na chwilę umysłowego odprężenia. Jak zapewnić realizację wszystkich trzech funkcji w biurze open space?

 

Klastruj

Początek XXI wieku to niewątpliwie popularyzacja modelu pracy zespołowej. Szybko zauważono, że znane z ubiegłego stulecia, skonfigurowane w długie, równoległe rzędy stoły zwane bench (z ang. ławka) nie do końca sprzyjają sprawnej komunikacji, a co gorsza źle wpływają na kondycję psychiczną pracowników. Zaczęto więc dzielić takie wielostanowiskowe układy robocze na mniejsze, tzw. klastry – składające się z 2 do 4 biurek jednostki, w których pracownicy siedzą zwróceni twarzami do siebie. Klastry są przeznaczone dla zespołów pracujących nad jednym projektem lub osób z jednego działu i oprócz tego, że zapewniają szybki przepływ informacji i dokumentów, mają też pozytywny wpływ na relacje i atmosferę w firmie.

Klastrowanie biurek w open space
Łączenie biurek w mniejsze zespoły, tzw. klastrowanie usprawnia komunikację i sprzyja budowaniu relacji w open space

 

Posadź przy „hot-desk”

Koncepcja hot-desking to coraz powszechniejszy trend w urządzaniu przestrzeni biurowych, również typu open space. To nic innego jak stanowisko pracy nieprzypisane do konkretnego pracownika. Jest szczególnie popularne w firmach, w których zatrudnieni większość obowiązków wykonują w terenie, a biurka potrzebują w sumie na kilka godzin w tygodniu. Takiemu podejściu do planowania stanowiska pracy sprzyja również dynamiczny postęp technologiczny – jeszcze klika lat temu dominowały komputery stacjonarne, które niejako „przywiązywały” do jednego biurka, dziś ich miejsce zajęły przenośne laptopy i ultrabooki, które podążają z nami. W projekcie open space, warto umieścić klika takich „gorących biurek”, które zapewnią spokojne miejsce do pracy, gdy w klastrze lub przy bench trudno się skoncentrować.

 

Stwórz alternatywę dla biurka

Daj pracownikowi możliwość wyboru miejsca do pracy. Zadbaj o alternatywę dla biurka i dużej sali konferencyjnej, tworząc formalne i mniej formalne miejsca spotkań, pokoje cichej pracy czy małe sale dostosowane do spotkań od 2 do 6 osób. Praktyka pokazuje, że w open space’ach projektowanych klika lat temu, gdzie uwzględniono jedynie wielką salę konferencyjną, dziś najbardziej brakuje kameralnych przestrzeni dedykowanych pracy indywidualnej lub codziennym spotkaniom biznesowym.

Praca poza biurkiem w open space
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – czasem trzeba odejść od biurka, by zyskać nową perspektywę.

 

Chroń przed hałasem

W świetle przepisów poziom hałasu na stanowiskach pracy koncepcyjnej wyposażonych w komputery nie może przekraczać 55 dB. Nietrudno sobie wyobrazić, że szum kilkudziesięciu komputerów w połączeniu z rozmowami, szuraniem krzeseł, telefonami itp. wygeneruje hałas przekraczający tę wartość. Dlatego projektując open space, od razu należy uwzględnić odseparowanie stanowisk komputerowych specjalnymi panelami wygłuszającymi. Akustykę w pomieszczeniu zmniejszą również miękkie wykładziny czy specjalne podwieszane sufity. Dostępne na rynku separatory mają zróżnicowany poziom ochrony przed hałasem, należy go uwzględnić i dostosować do potrzeb oraz charakteru pracy (inne panele będą stosowane w call center, inne w działach finansowych czy handlowych). Ponadto takie „przegródki” dają pracownikowi większe poczucie prywatności.

 

Zadbaj o punkty „odzyskiwania energii”

Przełam monotonię typowej konfiguracji biurek, rozrzucając po open space miejsca, w których pracownicy będą mogli „podładować baterię”. Coffee-points czy break-out areas z naturalną zielenią, a nawet książkami pozwalają na szybką regenerację sił oraz urozmaicają przestrzeń biurową, która, nie da się ukryć, często jest po prostu nudna. Obowiązuje zasada: im większy open space, tym więcej tzw. energy points.

 

Wprowadź zieleń do biura

Rola zieleni w biurze jest nie do przecenienia. Według badań produktywność pracowników otoczonych żywymi zielonymi roślinami rośnie o około 15% – wzrasta ich kreatywność i jednocześnie zmniejsza się liczba popełnianych błędów. Dlaczego? Rośliny mają bezpośredni wpływ na regulację wilgotności powietrza, co jest szczególnie istotne w przypadku pomieszczeń klimatyzowanych charakteryzujących się raczej suchym powietrzem. Pochłaniają CO2, ograniczają ilość kurzu i pyłów emitowanych przez biurowe sprzęty, a ustawione w pobliżu monitorów komputerowych pozwalają odpoczywać oczom. Przede wszystkim jednak są naturalnym akcentem, dzięki któremu czujemy się bezpieczniej i sprawniej pracujemy.

Żywe rośliny w biurze
Żywa roślina ustawiona przy monitorze koi zmęczony wzrok.

 

Unikaj „ciągów przechodnich”

Recepcja, pokoje menedżerów, sala konferencyjna czy mniejsze sale do przyjmowania gości powinny znajdować się na froncie open space’u. Biznesowe spotkania z kontrahentami czy wizyty klientów są codziennością współczesnych firm i właściwie odbywają się nieustannie. Dlatego należy zadbać, żeby goście nie przechodzili przez główną strefę pracy i nie rozpraszali swoją obecnością uwagi pracowników.

Zaprojektowanie efektywnego i przyjaznego dla pracowników miejsca do pracy jest sporym wyzwaniem. Zadanie wydaje się prostsze w przestrzeni typu open space, która – w porównani z klasycznymi pokojami biurowymi – stwarza znacznie więcej możliwości aranżacyjnych. Czy na pewno? Konieczność pogodzenia rozmaitych i często sprzecznych ze sobą potrzeb, wymaga nie lada wysiłku. Na szczęście coraz więcej pracodawców decyduje się go podjąć i – dostrzegając w prawidłowo i ciekawie zaaranżowanej przestrzeni biurowej narzędzie do optymalizacji i zwiększania efektywności pracy zespołowej – traktuje jako inwestycje, która przynosi wymierne zyski.


Pozdrawiamy
Zespół Consido

 

 

Najnowsze wpisy:

STÓŁ BRIM

Ten stół to nie tylko mebel, to centrum dowodzenia dla nowoczesnej przestrzeni pracy, gdzie design łączy się z technologią, zapewniając płynną i stylową pracę.

Czytaj więcej »

Minimalistyczne i praktyczne akcesoria w miejscu pracy.

Naszym celem jest nie tylko dostarczenie pięknych i funkcjonalnych mebli, ale również zapewnienie naszym klientom pozytywnych doświadczeń i satysfakcji z procesu twórczego. Wierzymy, że każdy projekt jest podróżą kreatywną, w której współpracujemy z naszymi klientami, aby przekształcić ich marzenia w rzeczywistość.

Czytaj więcej »