Głośne rozmowy telefoniczne, ożywione dyskusje między pracownikami, szum urządzeń biurowych, uliczny hałas dobiegający zza okien – biuro to niekoniecznie miejsce ciszy i spokoju, choć z pewnością do takich powinno należeć. Specyfika pracy danej firmy oraz lokalizacja jej siedziby to rzeczy, na które najczęściej nie mamy wpływu. Co wobec tego możemy zrobić, aby choć trochę stłumić hałas w środowisku pracy?
Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że biurowy hałas nie ułatwia pracy. We współczesnych, szybko reagujących na wymagania klientów i mocno zapracowanych firmach jest on jednak nie do uniknięcia. Aby z jego powodu nie cierpiała jakość wykonywanych obowiązków, warto przetestować różne sposoby walki z hałasem w biurze.
5 sprawdzonych sposobów radzenia sobie z hałasem w środowisku pracy
- Zwiększenie odległości między stanowiskami – to jeden z prostszych i nic niekosztujących sposobów zmniejszenia hałasu w biurze, a zarazem metod poprawienia koncentracji pracowników. Stanowiska generujące większe natężenie hałasu od pozostałych powinny znaleźć się w specjalnej strefie biura, oddzielonej od innych stanowisk. Pomoże również wydzielenie osobnego pomieszczenia dla najbardziej hałaśliwych urządzeń biurowych.
- Zaaranżowanie strefy ciszy – ten koncept cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością, również w polskich biurach. Są to zamknięte pomieszczenia, wytłumione za pomocą specjalnych materiałów akustycznych, w których można przeprowadzić ważne rozmowy ze współpracownikami bądź na spokojnie zapoznać się z materiałami przed ważnym spotkaniem biznesowym.
- Biurowa budka telefoniczna – dzięki niej można przeprowadzić rozmowę z klientem, nie przeszkadzając innym pracownikom. Ogromną zaletą budki telefonicznej do biur jest to, że można ją wstawić praktycznie do każdej przestrzeni biurowej i nie wymaga to przebudowywania pomieszczeń. Wyciszona jest specjalnymi panelami akustycznymi umieszczanymi pomiędzy ściankami kabiny. Właściwości wytłumiające hałas w środowisku pracy mają też obite np. filcem ściany, podłogi i siedzenia w budce telefonicznej. W takim miejscu można spokojnie przeprowadzić każdą rozmowę biznesową, nie martwiąc się, że zostanie ona usłyszana przez innych bądź że stanie się źródłem przeszkadzającego w pracy hałasu dla innych użytkowników biura.
- Panele akustyczne – wspomniane już przy okazji budek telefonicznych do biura, znajdują dużo szersze zastosowanie. Mogą okazać się bardzo przydatne w tak popularnych w dzisiejszych biurach open space, gdzie – osłaniając ścianki działowe poszczególnych stanowisk – pozwalają na zatrzymanie części hałasu dobiegającego z pozostałych stanowisk. O zdolności do pochłaniania fal dźwiękowych i wygłuszania pomieszczeń decyduje specjalna konstrukcja panelu akustycznego, który składa się z dźwiękochłonnego rdzenia oraz wierzchniej warstwy tłumiącej. Dodatkową zaletą paneli akustycznych jest to, że są one lekkie i łatwe w montażu, dzięki czemu można bez większego problemu zmienić miejsce, w którym mają zwalczać biurowy hałas.
- Zielone ścianki – może to brzmieć nieprawdopodobnie, ale badania dowiodły, że w wytłumianiu hałasu w środowisku pracy pomagają… rośliny. Zamiast klasycznej ścianki działowej rusztowanie, na którym niemal każdy centymetr jest zajęty pnącą się rośliną – taka aranżacja nie tylko pomoże zatrzymać hałas, ale również będzie pięknie wyglądać, a do tego będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie pracowników. Nie od dziś wiadomo, że rośliny w biurze to same korzyści.
Wydajność pracowników rośnie w ciszy
Przed hałasem w środowisku pracy nie da się zupełnie uciec, w końcu konsultacje i dyskusje ze współpracownikami oraz szum biurowych urządzeń to dźwięki, które towarzyszą na co dzień większości z nas. Skoro nie da się ich całkowicie wyeliminować, to warto nauczyć się radzić sobie z nimi. Zastosowanie opisanych wyżej sposobów wyciszania biurowego hałasu pozwoli bowiem zwiększyć efektywność pracowników, a także stworzyć im przyjazne miejsce pracy.
Pozdrawiamy
Zespół Consido