Ergonomiczny stół BRIM

Praktyczny poradnik dla urządzających biuro

Najczęściej wybór krzesła pracowniczego leży po stronie pracodawcy i ogranicza się do jednego, wspólnego dla większości zatrudnionych, modelu. Ale ludzie są różni i mają różne wymagania. Jak zwiększyć szansę na to, że krzesło „trafi” w potrzeby większości pracowników, bez względu na ich wzrost i wagę?

Pięcioramienna podstawa na kółkach, regulowana wysokość, anatomicznie wyprofilowane oparcie i siedzisko, podłokietniki oraz obrót wokół własnej osi w zakresie 360⁰ – zgodnie z przepisami, takie cechy powinno posiadać krzesło biurowe do pracy przy komputerze, aby nadmiernie nie obciążało układu mięśniowo-szkieletowego i nie przyczyniało do pogorszenia kondycji lub zdrowia. Jednak, aby w pełni spełniało warunki ergonomii, kluczową kwestią jest jego prawidłowe dopasowanie do potrzeb i budowy użytkownika. Problem polega na tym, że rzadko kiedy to pracownik decyduje o tym, na jakim krześle będzie siedział. Organizacja ergonomicznego stanowiska pracy jest zadaniem pracodawcy. Podpowiadamy, jak dobrać fotel biurowy, który zapewni komfortowe warunki pracy i będzie bezpieczny dla zdrowia wszystkich pracowników.

 

Jak dobrać krzesło biurowe – 5 najważniejszych cech ergonomicznego i komfortowego krzesła biurowego

Komfortowe i ergonomiczne krzesło do biurka to warunek bezpieczeństwa i efektywnej pracy. Długotrwałe siedzenie w jednej pozycji nie sprzyja zdrowiu kręgosłupa, przyczynia się do napięcia i bólu mięśni, może ograniczać przepływ krwi i prowadzić do powstawania żylaków. Pracownik, któremu jest niewygodnie, ma trudności w skupieniu uwagi i częściej robi sobie przerwy, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia jego wydajności. Można tego uniknąć, wybierając fotel do pracy, który „dopasuje się” do potrzeb konkretnego użytkownika. Na co trzeba zwrócić uwagę?

 

  1. Szeroki zakres regulacji wysokości i głębokości siedziska

Prawidłowa wysokość siedziska to taka, w której nogi pozostają zgięte w kolanach pod kątem 90⁰, przy płaskim ułożeniu stóp na podłożu. Tylko takie ustawienie gwarantuje właściwe rozłożenie ciężaru wzdłuż kręgosłupa i nie naraża na dolegliwości bólowe. Dlatego warto szukać fotela z możliwie największym stopniem regulacji w tym zakresie, która umożliwi wygodną pozycję zarówno niskim, jak i wysokim osobom. Z tego punktu widzenia ważna jest również regulacja głębokości siedziska – nie powinno ono być ani zbyt głębokie, ani zbyt płytkie. Za optymalną głębokość uznaje się taką, w której na siedzisku spoczywa około 3/4 długości ud. Dobrze, jeśli użytkownik ma możliwość dostosowania tego parametru do indywidualnych preferencji.

 


Uwaga! Zbyt głębokie siedzisko powoduje, że użytkownik podczas pracy pochyla się do przodu i nadmiernie obciąża kręgosłup. Ponadto zbyt duży nacisk ud na krawędź siedziska prowadzi do drętwienia nóg. Idealne siedzisko powinno mieć lekko opadający profil, co zapewnia swobodny przepływ krwi.


 

  1. Dobrze wyprofilowane i ruchome oparcie

Dobrze wyprofilowane oparcie wymusza na siedzącym przyjęcie właściwej postawy, w której kręgosłup jest łagodnie wygięty w literę „S”. Dodatkowe uwypuklenie na wysokości odcinka krzyżowo-lędźwiowego zwiększa komfort siedzenia – warto rozejrzeć się za modelem, który je posiada.

Odpowiednio ustawione do wzrostu oparcie zapewnia stałą podporę dla łopatek i odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Dlatego tak ważna jest możliwość regulacji jego wysokości, zwłaszcza z punktu widzenia osób wysokich. Krzesła, w których oparcie tworzy całość z siedziskiem, nie dają takiej szansy, umożliwiając jedynie odchylnie do tyłu i to w niewielkim zakresie.

 

  1. Regulowane podłokietniki

W trakcie pisania na klawiaturze przedramiona powinny spoczywać na podłokietnikach. Taka pozycja zmniejsza obciążenie nadgarstków. Tymczasem podłokietniki w większości krzeseł są nieruchome oraz zbyt wąskie, aby móc z nich korzystać zgodnie z ich przeznaczeniem. Zatem wybierając krzesło biurowe, należy zwrócić uwagę na możliwość regulacji wysokości podłokietników, ale także na szansę dostosowania odległości pomiędzy nimi. Ta ostatnia funkcja jest przydatna szczególnie w przypadku osób wyższych i/lub tęższych, ponieważ pośrednio wpływa na szerokość siedziska.

 

  1. Materiał obiciowy umożliwiający wentylację

Boksy biurowe call center
Elastyczne, ażurowe membrany są chętnie wykorzystywane na oparciach krzeseł – zapewniają doskonałą wentylacją i są wygodne.

Materiał, którym wyściełane jest krzesło powinien być przyjemny w dotyku, łatwy do utrzymania w czystości i umożliwiać swobodny przepływ powietrza. Należy unikać obić skóropodobnych, które szybko nagrzewają się i mają tendencję do przyklejania się do ciała. Warunek wentylacji doskonale spełniają strukturalne tkaniny z domieszką bawełny lub wełny, dodatkowo zabezpieczane środkami „odpychającymi” zabrudzenia i ułatwiającymi czyszczenie.

Alternatywę dla miękkich tkanin stanowi elastyczna, ażurowa membrana, która coraz częściej jest wykorzystywana na oparciach, a nawet na siedziskach krzeseł biurowych. Zapewnia ona doskonałą wentylację, co jest szczególnie ważne podczas upałów, oraz dopasowuje się do kształtu ciała, dlatego cieszy się sporą popularnością i jest wykorzystywana nawet w wyższych modelach foteli biurowych.

 

5. Sprężyste wypełnienie

Jeśli krzesło ma być wygodne i służyć przez lata, powinno być wypełnione materiałem dobrej jakości. W tańszych modelach stosuje się gąbkę, która jednak z czasem odkształca się pod wpływem ciężaru, co skutkuje obniżeniem komfortu użytkowania i może powodować ból kręgosłupa. Lepiej wybrać wypełnienie ze sprężystej pianki (najlepiej o sprężystości na poziomie około 50 kg/m3), która dopasowuje się do kształtu ciała, ale nie ulega trwałym deformacjom.

 


Pamiętaj! Funkcjonalne i ergonomiczne krzesło biurowe jest ściśle dopasowane do budowy i indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli szukasz idealnych foteli dla swoich pracowników, szczególną uwagę zwróć na:

  • możliwość regulacji wysokości i głębokości siedziska;
  • oparcie z możliwością dostosowania wysokości do wzrostu, wyprofilowane
    do kształtu kręgosłupa;
  • podłokietniki o wystarczającej szerokości, z możliwością regulacji wysokości;
  • materiał obiciowy umożliwiający wentylację;
  • rodzaj wypełnienia – powinno być odpowiednio sprężyste i nie podlegać trwałym odkształceniom.


Pozdrawiamy
Zespół Consido

Najnowsze wpisy:

STÓŁ BRIM

Ten stół to nie tylko mebel, to centrum dowodzenia dla nowoczesnej przestrzeni pracy, gdzie design łączy się z technologią, zapewniając płynną i stylową pracę.

Czytaj więcej »

Minimalistyczne i praktyczne akcesoria w miejscu pracy.

Naszym celem jest nie tylko dostarczenie pięknych i funkcjonalnych mebli, ale również zapewnienie naszym klientom pozytywnych doświadczeń i satysfakcji z procesu twórczego. Wierzymy, że każdy projekt jest podróżą kreatywną, w której współpracujemy z naszymi klientami, aby przekształcić ich marzenia w rzeczywistość.

Czytaj więcej »