Feng shui, czyli starożytny chiński sposób aranżowania przestrzeni, zazwyczaj znajduje odzwierciedlenie w mieszkaniach, a tymczasem jest to zbiór zasad, z których warto skorzystać, urządzając miejsce do pracy. Znaczną część życia spędzamy pracując, dlatego warto postarać się o jak najlepsze zaaranżowanie zawodowego otoczenia, nawet jeśli oznacza to sięgnięcie do starożytnych mądrości. Od czego zacząć?
Na początek coś teoretycznie oczywistego – pokój do pracy powinien mieć regularne kształty, które zapewnią prawidłowy przepływ energii, a więc najlepiej, aby był to kwadrat lub prostokąt bez kolumn, słupów i innych elementów zakłócających harmonię. Idealnie, jeśli za oknem rozpościera się spokojny, miły dla oka widok. To, co już mamy za oknem, oczywiście trudno zmienić, ale krajobraz można wziąć pod uwagę, jeśli dopiero jesteśmy na etapie szukania lokalizacji dla naszego biura. Kolory, jakimi wypełniamy wnętrze do pracy, powinny być stonowane, najlepiej aby nawiązywały do elementów budujących wszechświat według feng shui: drewna, ognia, ziemi, wody i metalu. Szczególnie zalecanymi kolorami są żółty, pomarańczowy, zielony.
Jak ustawić meble biurowe zgodnie z feng shui?
Tyle, jeśli chodzi o ogólne zasady; przejdźmy zatem do konkretów. Jak ustawić meble i sprzęty? Najważniejszym miejscem w każdym biurze jest oczywiście biurko, które powinniśmy umieścić tak, aby za plecami mieć ścianę, a nie okna, a przed oczami drzwi do pokoju, co pozytywnie wpływa na koncentrację. Zasady feng shui mówią, że najlepiej, aby biurko znajdowało się po przekątnej w stosunku do drzwi, dzięki czemu będziemy widzieć, co się dzieje w biurze i kto do niego wchodzi. Należy unikać siedzenia w przeciągu, które sprawia, że znajdujemy się na linii uchodzenia energii, a także siedzenia na wprost ściany, która może zablokować naszą kreatywność. Efektywnej pracy przysłuży się też wyeliminowanie tzw. zatrutych strzał, czyli skierowanych w naszą stronę kantów stołu, szafek, ścian, a nawet widocznych przez okno budynków. Starożytni Chińczycy wierzyli, że mogą one powodować stres i problemy zdrowotne oraz uniemożliwiać osiągnięcie sukcesu. Najłatwiejszym sposobem na ich pozbycie się będzie zasłonięcie ich, np. rośliną w doniczce czy firanką.
Jeśli w danym pomieszczeniu jest więcej niż jedno biurko, istotne jest też ich ustawienie względem siebie. Według feng shui największy wpływ na wszystko, co się dzieje w firmie, a zarazem najmniej pracy, ma ten, kto siedzi najdalej od drzwi wejściowych. I odwrotnie – ten, kto jest najbliżej drzwi, zazwyczaj jest bardziej od innych obciążony pracą.
Zasady feng shui mają coś do powiedzenia również na temat biurowych sprzętów – drukarka, kserokopiarka nie powinny stać w centrum biura, gdyż zakłóca to przepływ energii. Najlepiej ustawić je na stronach północnej, zachodniej i północno-zachodniej. Podobna reguła odnosi się do szaf z dokumentami.
Harmonia w biurze
Gdy już odpowiednio ustawimy sprzęty biurowe i biurko, należy zwrócić uwagę na jego wygląd. Z pewnością dla większości oczywiste jest, że najwygodniej pracuje się przy dużym biurku – i ta zasada również ma przełożenie w feng shui, według którego taki mebel wyzwala dużo większą efektywność pracownika niż ten mniejszych rozmiarów. Wspomniane wcześniej dążenie do harmonii także tu ma odzwierciedlenie; biurko musi być posprzątane, gdyż bałagan zabiera motywację i chęć do działania, a porozrzucane przedmioty symbolizują niepozałatwiane sprawy.
Porady feng shui mogą brzmieć trochę jak niepoważne zaklęcia, ale uporządkowanie przestrzeni i wprowadzenie do niej harmonii z pewnością może znacząco podnieść efektywność w pracy. W pogoni za sukcesem i metodami zwiększania produktywności pracowników warto spróbować i tej starożytnej filozofii, szczególnie że nawet znane biura architektoniczne na całym świecie coraz częściej uwzględniają ją w swoich projektach, a wielkie korporacje wdrażają jej zasady. Odrobina orientalnej koncepcji na pewno nie zaszkodzi naszemu miejscu pracy, a być może pozwoli spojrzeć na nie zupełnie nowymi, bardziej przyjaznymi oczami.
Pozdrawiamy
Zespół Consido