Meble biurowe, projektowanie i aranżacja wnętrz - Consido

  • Główna
  • O nas
  • Blog
  • Dlaczego my
  • Dla architektów
  • Aranżacje wnętrz
    • Aranżacja restauracji i barów
  • Meble
    • Meble biurowe
      • Meble gabinetowe
      • Meble konferencyjne
      • Meble pracownicze
      • Meble call center
      • Boksy biurowe
      • Ekskluzywne meble biurowe
    • Meble hotelowe
      • Meble recepcyjne
      • Meble restauracyjne
      • Meble pokojowe
    • Dodatkowe wyposażenie
      • Wykładziny podłogowe
      • Oświetlenie biurowe
      • Okleiny i panele ścienne
    • Meble zewnętrzne
      • Meble na zamówienie
      • Meble biurowe tapicerowane
      • Budki telefoniczne do biur
      • Strefa chillout
      • Mobilne ścianki i panele do biura
      • Aranżacja wnętrz restauracji i biur
      • Projektowanie powierzchni biurowych
  • Bezpłatna wycena
  • Realizacje
  • Kontakt
  • polski

Aranżacja open space – zasady tworzenia otwartej przestrzeni biurowej

  • Główna
  • Blog
  • Open space
  • Aranżacja open space – zasady tworzenia otwartej przestrzeni biurowej
 

Aranżacja open space – zasady tworzenia otwartej przestrzeni biurowej

przez mwconsido / czwartek, 28 września 2017 / Opublikowano w Open space
Aranżacja open space

Polskie normy urządzania otwartych przestrzeni biurowych

Niższe koszty wynajmu, utrzymania i eksploatacji powierzchni, maksymalne wykorzystanie przestrzeni i bezpośrednia komunikacja między pracownikami – to te cechy open space’u zadecydowały, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli aranżacji biurowych. Poznaj przepisy, które regulują urządzanie powierzchni open space.

 

Co to jest open space?

W kontekście przestrzeni biurowych jest to duża otwarta powierzchnia, na której znajdują się rzędy połączonych ze sobą kilkudziesięciu a nawet kilkuset biurek lub stołów, tworzących wielostanowiskowy układ roboczy. Koncepcja open space narodziła się pod koniec XIX wielu w USA. Na szerszą skalę zaczęto ją stosować w latach 90 ubiegłego stulecia. Do jej głównych zalet można zaliczyć:

  • ułatwioną komunikację pomiędzy pracownikami z różnych działów – sprawny przepływ dokumentów oraz bezpośrednia wymiana pomysłów i opinii wpływają na przyspieszenie tempa pracy;
  • obniżenie kosztów wynajmu i utrzymania powierzchni o około 20%;
  • maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni;
  • możliwość szybkiego przeaaranżowania lub „zagęszczenia” konfiguracji biurek w razie potrzeby.

 

Przestrzeń właściwie zorganizowana

Współczesne otwarte przestrzenie biurowe coraz rzadziej przypominają open space’y sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat, które kojarzymy przede wszystkim z amerykańskich filmów. Gęsto zastawione biurkami hale, przepełnione szumem biurowych sprzętów i wzajemnie przekrzykującymi się ludźmi, odarte z osobistych akcentów i odczłowieczone, bardziej przypominały taśmę produkcyjną w fabryce niż biuro. Praca w takich „kombinatach” wiązała się z dużą uciążliwością, która w efekcie prowadziła do obniżenia efektywności.

Dzisiaj open space coraz mocniej upodabnia się do klasycznej przestrzeni biurowej z tradycyjnym podziałem na pokoje. Jego powierzchnia jest poprzetykana rozmaitymi ściankami, szafami na dokumenty, regałami z segregatorami, które tworzą odrębne strefy robocze. Pomiędzy stołami do pracy znajdziemy tzw. energy points – miejsca, w których pracownicy mogą zaparzyć kawę bez konieczności udawania się do kuchni, wygodnie usiąść w miękkim fotelu i na chwilę oderwać się od pracy. Coraz częściej do podziału otwartej przestrzeni używa się roślin, tworząc z nich żywe zielone ściany.

Jednak nie tylko wyobraźnia projektantów i inwestorów ogranicza ostateczny kształt open space’ów. Istnieje szereg przepisów, zawartych w aktach prawnych dotyczących urządzania przestrzeni biurowej, które regulują organizację takiego środowiska pracy. Co określają?

 

open-space-w-nowoczesnym-biurze - consido.pl

W nowoczesnych biurach open space coraz częściej spotkamy wydzielone strefy relaksu, miejsca do mniej formalnych spotkań czy tzw. coffee points, w których można napić się kawy.

2 metry na podłodze i 3 nad głową

W świetle obowiązujących przepisów na każdego pracownika pracującego jednocześnie z innymi zatrudnionymi, powinno przypadać co najmniej 13 m3 objętości pomieszczenia, w tym 2 m2 wolnej, tzn. nie zajętej przez urządzenia biurowe, wyposażenie lub meble, podłogi. Ponadto prawo nakazuje, aby wysokość pomieszczenia nie była niższa niż 3 m. Od tej ostatniej reguły jest pewien wyjątek – jeśli na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3, wówczas sufit może znajdować się na wysokości 2,5 m, ale pod pewnym warunkiem: w pomieszczeniu mogą pracować maksymalnie 4 osoby i nie może to być wyodrębniony fragment open space.

 

Szerokie ciągi komunikacyjne

Przepisy określają minimalną szerokość przejść, które zapewniają swobodne przemieszczanie się po open space na 0,6 m dla ruchu jednokierunkowego i 1 m dla ruchu dwukierunkowego. Zastrzegają jednak, że nie wolno tworzyć obszarów, w których obowiązuje wyłącznie ruch jednokierunkowy. Powyższe wartości nie uwzględniają jednak potrzeb osób niepełnosprawnych. Szlaki komunikacyjne w open space bez barier architektonicznych muszą być znacznie szersze.

 

Monitor 40 cm od twarzy

Prawo narzuca także wymogi, które muszą zostać spełnione przy urządzaniu stanowiska pracy. Według przepisów odległość między monitorami na sąsiadujących ze sobą stanowiskach nie może być mniejsza niż 60 cm. Z kolei w przypadku osób pracujących naprzeciwko siebie, odległość między pracownikiem a tylną ścianką monitora sąsiada to min. 80 cm. Oczy powinny znajdować się w odległości od 40 do 75 cm od ekranu, w zależności od jego wielkości. Te ściśle zapisane wartości mają zapewnić pracownikowi możliwość rozmieszczenia w zasięgu ręki wszystkich elementów wyposażenia niezbędnych do wykonywania obowiązków.

 

Maksymalnie 55 dB

Polska norma poziomu hałasu dla pomieszczeń biurowych, w których wykonuje się pracę koncepcyjną, wynosi 55 dB. Okazuje się jednak, że poziom hałasu mierzony w otwartych biurach znacznie przekracza tę wartość i kształtuje się na poziomie około 60 – 65 dB. Pracodawca jest zobowiązany do zmniejszenia akustyki open space i dostosowanie jej do przepisów poprzez zastosowanie odpowiednich przegród i paneli wygłuszających oraz innych materiałów redukujących hałas.

Aby móc w pełni wykorzystywać walory płynące z powierzchni open space, najpierw trzeba ją dobrze zorganizować. Prawidłowo zaprojektowana i zaaranżowana otwarta przestrzeń biurowa zapewnia pracownikom ilość miejsca niezbędną do właściwego wykonywania swoich obowiązków, dostęp do światła i wentylację; umożliwia sprawną komunikację i współpracę między poszczególnym działami i zespołami pracowników; ogranicza negatywny wpływ uciążliwości związanych z pracą w środowisku open space, które przekładają się na obniżenie efektywności i pogorszenie samopoczucia. Obowiązujące w Polsce przepisy wyznaczają jedynie absolutne minimum, które musi zostać spełnione, by stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy w otwartej przestrzeni biurowej. Aby open space był komfortowy, potrzebne są jeszcze wyobraźnia oraz określenie i uwzględnienie potrzeb pracowników w zależności od branży i rodzaju wykonywanych obowiązków. O tym, co należy zrobić, aby open space był przyjazny i lubiany przez pracowników, przeczytacie tutaj.


Pozdrawiamy
Zespół Consido

 


Przepisy, które określają wymogi urządzania przestrzeni biurowych, w tym open space:

– Kodeks pracy [DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; (KP)];
– Rozporządzenie MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.];
– rozporządzeniu MI w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [DzU nr 75, poz. 690 z późn. Zm.];
– rozporządzeniu MPiPS w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe [DzU nr 148, poz. 973 z późn. zm.].

 
  • Tweet
Tagi: co to jest open space, open space, open space co to jest, open space normy, open space normy hałasu, open space przepisy, open space zasady

O autorze mwconsido

Przeczytaj również

Jak zaprojektować open space
Jak zaprojektować open space dla ludzi – 7 praktycznych wskazówek

Szukaj

Najnowsze wpisy

  • Jaki wpływ mają meble na Twój nastrój?

    Urządzając biuro kieruj się myślą o swojej...
  • INTELIGENTNE ZAKUPY MEBLI DLA FIRMY

    Chcesz, aby meble w Twojej przestrzen...
  • Prywatność w otwartej przestrzeni biurowej.

    W dzisiejszych czasach współpraca jest głó...
  • Wynajem mebli biurowych :

    Korzyści płynące z wynajmu mebli biurowych...
  • Projekt wnętrza restauracji – co i jak?

    Projekt wnętrza restauracji musi być istotną cz...

Ostatnie komentarze

  • Anna Kaczkowska - Jaki wpływ mają meble na Twój nastrój?
  • Przytulniej - Jaki wpływ mają meble na Twój nastrój?
  • Przytulniej - INTELIGENTNE ZAKUPY MEBLI DLA FIRMY
  • Anna Kaczkowska - Wynajem mebli biurowych :
  • Przytulniej - Wynajem mebli biurowych :

Archiwum

  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • maj 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • grudzień 2021
  • sierpień 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017

Kategorie

  • Aranżacje wnętrz biurowych
  • Bez kategorii
  • Biurka
  • Boksy biurowe
  • Budka telefoniczna do biura
  • Ergonomia
  • Ergonomia stanowiska pracy
  • ergonomiczne fotele biurowe
  • Kolory do biura
  • Krzesła
  • Krzesła biurowe
  • Meble biurowe
  • Meble do hotelu
  • Meble do kancelarii
  • Meble do restauracji
  • Meble do sekretariatu
  • Meble gabinetowe
  • Meble HoreCa
  • Meble konferencyjne
  • Meble na zamówienie
  • Meble tapicerowane
  • Meble tarasowe
  • Meble zewnętrzne
  • Open space
  • Projekt biura w modelu hybrydowym
  • Projektowanie open space
  • Projektowanie przestrzeni publicznych
  • Projektowanie restauracji
  • Rośliny do biura
  • Strefa chillout
  • Wyciszenie biura
  • Wyposażenie biura

CONSIDO

Tworzymy wyjątkowe aranżacje przestrzeni biurowych, hotelowych i restauracyjnych. Produkujemy funkcjonalne i komfortowe meble. Wyróżniają nas: jakość, elastyczne podejście do Klienta oraz szeroki wachlarz możliwości. Znajdziesz u nas wyjątkowe kolekcje mebli, meble na wymiar, oświetlenie,  elementy dekoracyjne oraz wykończeniowe. Zapraszamy do współpracy.

MAPA STRONY

  • Strona główna
  • O nas
  • Dlaczego my
  • Dla architektów
  • Aranżacje wnętrz
  • Meble
  • Bezpłatna wycena
  • Kontakt

MEBLE

  • Meble pracownicze
  • Meble na zamówienie
  • Ekskluzywne meble biurowe
  • Meble hotelowe
  • Meble recepcyjne
  • Meble pokojowe
  • Meble restauracyjne
  • Meble zewnętrzne
  • Meble biurowe tapicerowane
  • Meble gabinetowe

KONTAKT

Napisz do nas i zapytaj naszego fachowca o ofertę

CONSIDO
ul. Taborowa 119d, Łódź
telefon: +48 42 674 33 31
e-mail: info@consido.pl

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Działamy w miastach:

Łódź Warszawa Bydgoszcz Toruń Gdańsk Katowice Wrocław Szczecin Poznań Koszalin Olsztyn Lublin

© 2017 Consido | realizacja: echomarketing.pl | polityka prywatności

GÓRA

Pobierz bezpłatną
księgę inspiracji

Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie najbardziej inspirujące wnętrza biur.

Wystarczy, że zostawisz nam swój adres e-mail i nasza księga inspiracji trafi prosto na Twoją skrzynkę.

Odbierz bezpłatną księgę inspiracji